Perihal

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Mendapat pendidikan awal di Pondok Padang Lepai dan melanjutkan pelajaran di Maahad Muhammadi Kota Bharu dan seterusnya Maktab Perguruan Batu Lintang, Sarawak

CONTOH BACAAN

RIWAYAT WARSY RIWAYAT QALUN RIWAYAT HAFS

Pendidikan Islam Tahun 6


Persedian Rancangan Pengajaran dan Pembelajaran Harian
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam
Tahun : 6
Bilangan Murid : 35 orang
Umur : 12 Tahun
Tarikh : 18/4/2012
Masa : 30 minit
Tajuk : Tilawah
Sub Tajuk :  Qalqalah
Hasil Pembelajaran : Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran pelajar akan dapat ;
a) Menyebut pengertian qalqolah dengan betul
b) Murid dapat membaca kalimah yang mengandungi hokum qalqolah .
c) menjawab soalan yang dikemukakan
Pengetahuan Sedia ada : Pelajar telah mengetahui tentang pentingnya
Membaca al-quran.
Penerapan Nilai : Beradab ketika membaca al-Quran.
Sumber P&P : Gambar, Keratan Akhbar dan LCD
Langkah/Masa
Isi Kandungan
Aktiviti P&P
Catatan
Set Induksi (5minit)
 Membaca doa penerang hati
Menunujukkan gambar orang membaca al-quran. / guru membaca al-Quran secara bertarnnum.
1) Murid diminta merenung gambar yang ditayangkan.
2) Murid diminta menyatakan apa yang terdapat dalam gambar yang ditayangkan
3) Guru mengaitkan dengan tajuk hari ini
Kemahiran berfikir:
Reflektif
Teknik:
Sumbangsaran
BBM:
Gambar
Langkah 1
(10 minit)
Definisi hokum Qlqalah
1) Guru menerangkan konsep hokum Qlqalah dan berkongsi pengalaman murid-murid ketika membaca al-Quran. Murid melihat tayangan Video berkaitan dengan bacaan al-Quran;
a) bertarannum(mujawad)
b) murattal
c) Tadwir
d) hadar
2)Murid menyenaraikan
Hukum min sakinah yang mereka ketahui. Dan juga berkongsi pengalaman ketika mereka belajar al-Qurani
Teknik:
Soal Jawab
BBM:
LCD
-  Qalqalah kubro
- Qaqalah  asyadda kubro
- Qalqalah syugro
-BBm
-Kad perkataan
-


;

Langkah 2
(10 minit)
Jenis-jenis  qalqalah
1) Murid-murid menyenaraikan  jenis hukum qalqalah  seperti
i. qalqalah kubro
ii qalqalah asyadda kubro
iii.qalqalah syugro

Langkah 3
(2 minit)
Pekara yang perlu dihindari semasa membaca al-Qura
Menjawa soalan yang dikemukann
1) Membaca tidak bertajwid 2) Membac atau memegang al-Quran dengan tidak berwudhuk.
BBM:
Keratan Akhbar
Lembaran kerjar


Penutup
(3minit)
Rumusan dan
Refleksi
* Islam menitik
beratkan aspek
kebersihan
.
Guru membuat kesimpulan
bahawa Islam menekankan
soal kebersihan dan hubungkait dengan kepentingan bacaan al-Quran.  
Nilai:
Kesedaran

0 comments: